#30



Rasanya, dalam dunia ni, tak ada seorang manusia pun yang mana bila dia bangun pagi, dia akan cakap,


"Hari ni, aku nak cipta kegagalan dalam hidup aku,"


Tak ada. Orang jahat ke, orang baik ke, tak kisah lah. Tak akan terdetik pun untuk gagal (unless dia memang nak benda tu jadi which is rather weird). Tapi tak semua benda, walau macam mana kita usaha, banyak mana kita doa, atau sejauh mana kita tawakal akan membuahkan kejayaan. Gagal dalam membuat certain benda tu bagi aku normal. Sebab kadang-kadang Allah nak uji kesabaran kita. 

Setiap kali aku fail dalam satu benda, aku akan rasa sangat-sangat frust. Tertekan even benda tu benda kecil. Aku cuba untuk pretend benda tu tak pernah berlaku dalam hidup aku tapi hakikatnya aku tak boleh kikis benda tu dari kepala aku. Benda dah memang jadi, macam mana pulak nak anggap tak jadi kan. Jadi nak tak nak, aku terima juga. Aku cuba redha. Untuk redha dalam keadaan jiwa masih galau, masih frust gila, memang sangat-sangat susah. Tapi aku cuba juga untuk cari hikmah disebalik kejadian tu. Aku cuba untuk tak salahkan siapa-siapa. Aku taknak persoalkan takdir yang Allah dah tentukan untuk aku. Aku anggap Allah tengah uji keikhlasan aku dalam bergantung harap pada Dia. Berjaya atau gagal, aku didik diri aku untuk sentiasa bersyukur.


Tapi dalam masa aku cuba untuk redha tu, aku sebenarnya sangat-sangat memerlukan kata semangat. 


"Kau sabarlah,"

"Kau jangan putus asa,"

"Takpe, cuba lagi,"

"Kau mesti boleh,"


As simple as that. Tak kisah lah diorang really maksudkan apa yang diorang kata atau cuma nak buat aku feel better. Aku tak kisah. Kata-kata macam tu memang buat aku rasa lebih baik sebenarnya


Tapi aku sedih. Sebab ada orang tu macam salahkan aku atas apa yang dah terjadi. I feel bad enough. But  instead of trying to make me feel better and understand what I'm feeling, he chose to feel mad at me and make me feel even worse. Aku sedih bila gagal. Tapi aku tersangat sedih bila mana orang yang aku harap dapat naikkan semula semangat aku salahkan aku sehabis-habisnya. Seolah-olah aku yang pilih untuk gagal. Seriously, no one ever wants bad things to happen to them. Not even you.


Sedih sangat. Sangat-sangat.