#38

Aku pernah kata dulu,
Aku menyampah bila orang cakap dia rindu zaman sekolah.

Aku pernah kata dulu,
Aku tak mungkin akan rindu zaman sekolah aku.

Aku pernah kata dulu,
Aku takkan jejak tapak sekolah lagi once aku keluar.



Tapi.



Aku teringat waktu dulu,
Balik sekolah sanggup redah hujan selebat-lebat hujan untuk pergi library awam. Sampai library dah tak boleh study sebab kesejukan basah lencun.

Aku teringat waktu dulu,
Sampai library, beli pau daging kat bustop dulu. Makan panas-panas sebab dah kesejukan dengan hujan.

Aku teringat waktu dulu,
Menyorok dalam dewan sebab tak nak join latihan sukan.

Aku teringat waktu dulu,
Datang sekolah pagi-pagi pinjam buku orang siapkan latihan addmaths. Setiap hari.

Aku teringat waktu dulu,
Waktu rehat pergi koperasi. Beli benda yang sama setiap hari. Sampai dah naik jelak.

Aku teringat waktu dulu,
Balik sekolah terus lintas ke seberang jalan. Lepastu bila dah jauh sikit, lintas semula ke mari. Dah jadi rutin.

Aku teringat waktu dulu,
Cikgu BM yang mengajar dengan cara yang sangat aneh.

Aku teringat waktu dulu,
Selalu gelak dalam kelas BM.

Aku teringat waktu dulu,
Konon-konon nak tulis lirik lagu, end up dalam tong sampah setiap kali.

Aku teringat waktu dulu,
Pergi tandas mesti secara berjemaah. Baik laki atau perempuan. Sampai kelas kosong. Cikgu pun naik angin.

Aku teringat waktu dulu,
Sebelum exam, berkumpul semuanya. Sumbat otak dengan segala fakta selagi mampu.

Aku teringat waktu dulu,
Classmates yang suka mengusik tak kira siapa. Nak bagi pelempang aja kadang-kadang. Annoying.


Aku teringat waktu dulu,
For once, aku rasa aku sebahagian daripada kelas.


Aku mengaku sekarang,
Tak salah untuk rindu.

Aku mengaku sekarang,
Aku sebenarnya rindu.