#40



"Sampai bila?"


Dah banyak kali aku tanya diri sendiri. Soalan yang sama. Dari dulu sampai sekarang. Tapi sampai sekarang aku tak ada jawapan. Dan aku sendiri tak tau bila persoalan tu akan terjawab.


Aku tak tau sampai bila aku nak terus macam ni. Sebenarnya dah banyak kali jugak aku yakinkan diri sendiri untuk move on. Dah banyak kali aku pesan kat diri sendiri untuk berpijak pada bumi yang nyata. Tapi entah, macam susah sangat. Mungkin dah terbiasa dengan tabiat lama.


Masalah yang paling susah ialah aku sendiri tak tau apa yang aku buat ni salah atau betul. Kadang-kadang aku rasa tak salah. Kadang-kadang aku rasa macam salah. Entah.


Aku ni tak pandai jaga hati sebenarnya. Kalau secara luaran aku boleh jaga. Yang dalaman aku rasa susah. Kadang-kadang aku sendiri tak perasan benda tu merosakkan hati. Aku tak perasan yang aku semakin tenggelam. Tapi bila dah perasan, aku tak pasti sama ada aku dah berusaha sepenuhnya atau tidak untuk naik balik. Mungkin aku hanya acah-acah aja. Tipu diri sendiri.


Sampai sekarang, aku masih menunggu sesuatu yang tak akan terjadi. Aku tahu ia mustahil. Tapi aku masih buang masa. Masih mengharapkan keajaiban. Aku tak tau motif aku apa. Dan aku tak tau apa yang aku nak buat kalau benda tu terjadi.


Memang. Aku suka sia-siakan masa.




*********************




Suara 1 : Hoi. Hoi.

Suara 2 : Nak apa la?!

Suara 1 : Bangun weh, bangun!

Suara 2 : Kenapa? Kenapa sibuk nak suruh aku bangun ni?

Suara 1 : Kau dah berangan jauh sangat ni. Sedar lah weh.

Suara 2 : Apesal pulak? Suka hati aku la. Salah ke apa yang aku buat ni?

Suara 1 : Takde lah salah, tapi, kau ni dah macam tak berpijak di bumi nyata. Sampai bila kau nak terus duduk dalam dunia fantasi kau tu? Bilanya cerita kau tu nak habis?

Suara 2 : ..........

Suara 1 : Kau kena jugak sedar, hidup ni realiti. Bukannya fantasi. Kau kena pijak dunia nyata ni. Jangan sampai terlalu leka dengan permainan minda kau. Kau bukannya kecik lagi. Ok?