#41



Kalau bab bercakap pasal agama, memang aku boleh. Aku tahu pasal aurat, pasal ikhtilat, pasal adab dan lain-lain. Tak banyak yang aku tahu, tapi aku masih tahu walau sikit. Bercakap memang kencang, tapi dalam melaksanakan? Aku fail. Dalam erti kata lain, gagal.


Manusia memang lincah lidahnya dalam berkata-kata. Tapi yang amalkan apa yang dicakap cuma beberapa kerat. Memang, bagi aku susah sebenarnya untuk 'walk the talk'.


Kadang-kadang aku malu dengan diri sendiri. Malu dengan orang lain. Aku malu sampai nak tengok cermin pun aku tak suka. Bila aku tengok cermin, aku nampak muka yang penuh dosa. Aku takut kalau aku keluar berjalan-jalan, orang lain boleh nampak betapa banyak dosa aku melalui muka aku. Seram.


Letak lah aku sebelah manusia paling hina kat dunia ni. Aku tetap akan rasa lebih hina dari dia. Aku tak tau dah gelap mana hati aku ni. Aku tension bila fikir pasal ni. Bila aku insaf, aku akan buat lagi. Insaf, pastu buat lagi. Berulang kali. Aku tahu, Allah Maha Pengampun. Tapi aku tetap jahat. Sebab aku gunakan alasan tu untuk terus buat dosa. Aku ambil kesempatan atas kasih sayang dia. Jahatnya!


Seriously, kalau keliling aku ni semuanya cermin setiap masa, mungkin aku akan pilih untuk hidup dalam keadaan buta.