#53


Assalamualaikum.



Menurut pandangan aku la,
Setiap manusia,
At one point of their life,
Dia akan mula meng-questionkan diri diorang dengan persoalan;


"Apa benda sebenarnya yang aku buat kat sini?"



"Betul ke jalan aku yang pilih ni?"





Aku lah salah sorang manusia tu kalau nak tahu.




Aku pernah cakap dulu,
Reason aku datang Mesir ialah nak cari jawapan kenapa Allah letak aku kat sini.
Sebab aku yakin Allah bukan sekadar nak aku study medik.
There must be something more than that yang dia nak tunjukkan.
Kalau setakat nak study medik, kat Malaysia pun boleh.
Tak perlu jauh-jauh dengan parents.





Dan.




I think I've finally found one of the reasons.



T


A


R


B


I


Y


Y


A


H




Tarbiyyah.



Kalau kau tanya aku, study medic ni macam mana,
Aku mampu cakap satu perkataan je.


Ngeri.


To think yang aku ada 6 tahun lagi....


Allah..... Allah.....


Never in my life have I ever felt this miserable.


Iye, aku baru habis sem 1.

Tapi stress dia, Na'uzubillah....

I swear it feels like a nightmare.

Only that you know you're not sleeping.

Tertekan.

Aku taktau berapa kali dah aku tahan diri dari cakap,


"Ma, I don't think I can do this,"




Dan saat-saat aku stress tu,
Parents aku jauh.
Penguat semangat aku takde kat sebelah.


Dan as a typical human being I am,
Yang mana bila susah baru ingat Tuhan,
Aku cari Dia.
Aku cari Dia.
Aku cari Dia.


Aku memang tak ada pilihan lain selain Dia.
Aku cuma ada Dia.


Dia lah the only saksi yang nampak how helpless I can be.
Dia lah the only saksi yang nampak how desperate I can become.
Dia lah the only saksi yang nampak berapa banyak titis air mata aku jatuh atas helaian Al-Quran.



Fine.


Aku mengaku.
Kat rumah aku memang jauh dari Al-Quran.
Bila mak aku suruh aku baca, baru aku baca.
Itupun liat.


Fine.


Aku mengaku.
Kat rumah aku solat fardhu sekadar nak laksanakan kewajipan.
Takde penghayatan.
In fact, aku tak rasa kemanisan ibadah tu sendiri.



Dekat sini,
Aku mula cari Al-Quran.
Aku mula hafal surah-surah pendek.
Aku mula betulkan tajwid.
Aku mula tadabbur.
Aku mula dekatkan diri dengan Dia.



Proses tarbiyyah melalui jalan medik itu tak mudah.
Tak manja.
Dan aku harap aku cukup kuat to go through this.
Aku tahu aku akan rebah lagi untuk beberapa kali.
Dan setiap kali aku rebah tu, I hope I'm strong enough to get up.
Berlari semula,
Menuju Dia.




Allah Yusahhil.