#52





Actually, dah berkali-kali aku fikir benda ni. Yang suatu hari nanti orang-orang yang kita sayang akan tinggalkan kita. Mak ayah kita terutamanya. Aku rasa sedih bila bayangkan. Rasa sedih tu jadi lagi sedih bila aku mula perasan, rambut parents aku dah banyak yang putih. Muka mak aku yang dulu nampak muda mula nampak tua. Mak aku dah tak secergas dulu. Bapak aku yang dulu kuat berkerja sekarang dah mula cepat rasa letih. Tak segagah dulu. Masing-masing semakin berumur. Kita ni sibuk sangat membesar sampai kadang-kadang kita lupa mak ayah kita pun sama-sama meningkat usia.

Aku tak suka nak fikir pasal ni. Tapi aku selalu je terfikir. Aku tak boleh bayangkan hidup aku tanpa parents aku. Seriously, the only people yang aku sanggup korbankan everything kat dunia ni ialah parents aku. Aku tak minat medik. Tapi parents aku nak aku jadi doktor. Then ok. I'll go for it. Walaupun orang kata nak pilih cita-cita ni ikut pilihan sendiri, aku tetap nak ikut cakap parents. Sebab aku fikir, parents aku dah berkorban macam-macam untuk aku selama aku hidup. Apa salahnya aku berkorban untuk diorang pulak. Aku percaya adanya keberkatan dalam pilihan aku ni dengan sebab adanya restu parents aku.

Aku jugak pernah fikir untuk tak kahwin. Sebabnya aku risau kalau aku ada suami, aku tak boleh bagi seratus peratus perhatian pada mak bapak aku. Aku nak jaga diorang tanpa perlu ada komitmen lain. Aku sanggup tak kahwin supaya aku boleh sentiasa dengan mak bapak aku, jaga diorang. Aku nak syurga tu tak beralih tempat, tapi stay je bawah tapak kaki mak aku. Aku tak kisah kalau macam tu pun. Kalau aku kahwin, kena ikut cakap si laki. Dia ke kiri, aku kena ke kiri. Dia ke kanan, aku kena ikut ke kanan. Mak bapak aku yang susah-susah besarkan aku, takkan tetiba aku nak tinggalkan diorang pastu ikut orang yang aku baru kenal kelmarin (walaupun sebenarnya memang itu yang aku kena buat).


Haih.


Dah lebih dua bulan aku tak jumpa mak pak aku. Dulu hari-hari dapat tengok muka diorang. Sekarang, balik rumah tu macam bukan balik rumah. Macam balik ke tempat persinggahan je. Rumah tak macam rumah. Mak bapak takde. How do you call it a home when your parents aren't there?

Last aku tengok muka parents aku secara live ialah the day aku fly ke sini. Dekat airport. Lepas dah check in, aku toleh sekali. Sekaliiii je. And I could see sadness in their eyes. How I wish I could turn back time. I wish I had turned my head once again. Mungkin aku patut jalan mengundur je masa tu. Tak lepaskan mata dari muka diorang. Baru lah tak terkilan sangat sampai ke hari ni. Honestly, sampai sekarang aku menyesal. 





Because nobody knows when the last goodbye is.

:'(