#50



Mungkin dah tiba masanya untuk aku keluar dari comfort zone ni.



Jadi ceritanya macam ni, beberapa hari lepas aku join satu program dekat UPM. So selama 4 hari program tu berlansung, kitorang diletakkan lah dekat asrama student situ. Kebanyakan student degree kan tengah cuti jadi kitorang menumpang lah. Alkisah satu rumah tu ada 4 bilik. Dan setiap bilik 2 orang. Maka totalnya ialah 8 orang. Aha. Nampak macam takde masalahnya kan? Memang takde pun.

Cuma, selama ni, aku dah terlalu selesa hidup dengan kawan-kawan aku yang sedia ada. Aku langsung tak make effort untuk buat kawan baru. Bagi aku, cukuplah sekadar kawan yang aku ada ni. Aku tak perlukan banyak kawan. Dan tanpa disangka, sampai satu masa tu, aku dah taktau macam mana nak buat kawan. Aku dah tak reti macam mana nak berborak dengan orang. Masa sampai kat sana, diorang je yang sibuk tanya nama apa, dari mana, Uni mana semua. Dan aku cuma jawab je. Bukannya nak tanya balik nama diorang ke apa. Sudahnya nama diorang pun aku taktau. Hahaha. Nasib baiklah roomate aku ni terlebih friendly orangnya. Ada jugak lah kawan untuk bercakap.


Housemates yang lain ambil masa sekejap je untuk get along well. Sekejap je diorang dah boleh cerita-cerita ketawa-ketawa semua. Aku je yang macam balik rumah terus masuk bilik. Bukannya aku tak cuba nak bergaul dengan diorang, cuma aku rasa susah nak join conversation tu. Macam susah sangat nak masuk. Aku taktau la kalau aku ni memang ada masalah untuk bersosial atau sebenarnya topik perbualan diorang tu ha yang aku tak faham. Sikit-sikit ketawa, sikit-sikit ketawa. Celah mana yang kelakar sangat tu pun aku taktau.


Aku sedar yang aku ni susah nak approach orang. Orang yang kena approach aku dulu. So I always make myself seem approachable because I need people to approach me first. Jadi kalau pakai jubah dan tudung labuh akan buat aku nampak boleh didekati, then aku akan pakai macam tu. Aku mudah terharu sebenarnya bila ada orang yang make an effort untuk berbual dengan aku. Sebab awal-awal perkenalan aku mungkin kedengaran agak 'cold' and you need to try a little bit more to see the friendly side of me. Dan aku tak salahkan orang pun kalau diorang tak mau kawan dengan aku yang tak friendly ni. Sobs.



Groupmates dan akak fasi. Diorang sangat friendly. I feel like belong to the group somehow.
Dan ya. Aku yang pakai tudung hitam tak pandang kamera tu. Muka iols kan mahal. Gitu.




Ummi kata,

"It's time for you to step out of your comfort zone and face the uncomfortable,"



__________________________________________________


Masa sesi ta'aruf dengan Maryam yang banyak cakap ni, dia ada kata,
"Kita ni pendiam sebenarnya, tapi kalau kita jumpa dengan orang 
yang kita selesa dan boleh berborak, kita jadi banyak cakap,"

Ok. Iolls terharu.