#57



Godak-godak document jumpa a note I wrote a around a year ago. Masa awal-awal hidup kat Mesir. Masa homesick tak habis lagi.


"Hmm. Dah seminggu berpijak kat tempat yang orang panggil Ardh Kinanah ni. Mesir. Bumi Anbiya. Best ke tak? Entah lah. Baru seminggu. Baru tujuh hari. Masih belajar. Masih mentah. Walaupun baru seminggu, ada beberapa benda yang aku dah belajar. Ye lah, nak belajar something kadang-kadang seminit pun kita boleh dapat. Apatah lagi seminggu.


Jadi,
Benda yang paling utama aku belajar ialah -- apa itu homesick.

Selama aku hidup aku tak pernah rasa homesick. Hidup aku cuma pergi sekolah dan balik rumah. Sekolah harian. Hari-hari balik rumah. Hari-hari jumpa mama, jumpa abah, jumpa family. Selain pergi sekolah dan spend masa dengan kawan-kawan, mostly masa aku ialah bersama family. Itupun boleh kira dengan sebelah tangan berapa kali je aku keluar dengan kawan-kawan sepanjang aku kenal diorang. Sebab aku lagi suka duduk rumah dengan family daripada keluar jalan-jalan dengan kawan-kawan. Aku lebih selesa dengan family.

So daripada tak pernah berenggang dengan family, aku terus terbang ke Mesir. Drastik. Bayangkanlah aku punya homesick. Mostly housemate yang lain pernah merasa hidup kat asrama. Seminggu tu apalah sangat bagi diorang kan. Masa sebelum terbang haritu, aku rasa dua benda. Risau dan teruja. Masa kat Malaysia rasa teruja lebih mendominasi. Tapi bila kapal terbang semakin dekat dengan negara Mesir dan semakin jauh dari rumahku syurgaku yang tercinta, keterujaan tu semakin kurang. Bahkan tak terasa langsung dah. Risau, sedih tu pulak yang makin terasa. Beberapa kali jugak kantoi banjir dengan housemate yang lain. Konon dulu kata takkan homesick. Sekali diri sendiri yang kalah dulu. Haih. Lantak lah . Aku rasa aku akan homesick selama-lamanya. Haha--ha -,-


Next,
Aku belajar sejauh mana rasa rindu tu boleh pergi.

Ha'ah. Rindu. Aku rindu mama. Aku rindu Abah. Aku rindu adik-beradik. Aku rindu kucing. Aku rindu rumah. In fact,I miss everything that I had to leave. Siapa yang lebih sedih? Yang ditinggalkan atau yang meninggalkan? Aku pernah rasa ditinggalkan kat rumah. Dan sekarang aku pulak yang meninggalkan. Wallahi, the latter hurts more. It hurts to know that you are so far away from home. It hurts to know that your family are not there with you. It hurts to know that you don't have any idea when you're coming back. Keluarga yang paling aku perlukan tu lah yang aku perlu tinggalkan. Sedih. Bukan aku tak pernah rasa rindu sebelum ni. Pernah. Aku pernah rindu sangat dekat mak aku padahal dia depan mata je. Itu depan mata. Kalau jauh di mata?"


Yeah, I was a crybaby. 

I'm on my second phase. And thank God I'm haven't a shed a tear yet (except during the moment of goodbye. Mann goodbyes hurt!) 

Phase 2 of 6 loading........